JAK VYBRAT KOLO

Jak správně vybrat kolo? Pro někoho možná směšná otázka, jenže pro druhého už třeba méně a třetímu může pomoci.

Kategorií je pro nováčka nebo rodiče až až. 

Základní rozdělení kategorií u horských kol je XCAMTrailENDHFRGravelFat bike. Zjednodušeně se tento seznam zkratek dá charakterizovat takto.


XC, anóbrž Cross-Country, X country, XCO, XCM,….

XC je jasně orientované na výkon, na Olympiádu, na maratóny, na rychlé šlapání. Disciplína, kde se Jarda Kulhavý při Olympiádě honí s ostatními závodníky hodinu a půl na TV obrazovkách nebo na kterou chodíte fandit do Nového Města na Moravě.

Modelové kolo je velmi lehké, se zdvihy kolem 100mm, 29” koly s jemnějšími plášti. Občas má teleskopickou sedlovku. 

Neodpruženým příkladem je Pivot LES SL a celoodpruženým příkladem Pivot Mach 4SL.


AM – Allmountain

Než se pustíme do specifikace kategorie AM a Trail, prosíme mějte na paměti, že se často zaměňuje a nikde není psáno, že je to špatně tak nebo tak. Respektive – Trail některé značky a stejně tak lidé vnímají jako AM a obráceně. Takže k těmto dvěma kategoriím doporučujeme přistupovat krapet otevřeněji a mít na paměti, že to nemusí vnímat každý stejně. A ve stanovách to nikde není:).

AM (allmountain) je pro mnohé nečitelná kategorie, ale jedná se, řekněme o hravější XC. Nejde tolik o zdvihy, které se v této kategorii pohybují kolem 120-130mm, ale o geometrii, která umožňuje pohodlné celodenní i několikadenní jízdy, zatímco má kolo veliký přesah k hravosti a sjezdovým schopnostem. Tím sjezdováním není myšleno sjezdování na čas, ale spíše sjezdování pro požitek bez zásadního omezení stran ovladatelnosti kola. Polopaticky napsáno na takovém kole poměrně solidně objedete maratón (asi ne na umístění, ale ani ne na přežití), stejně tak etapák, anebo celodenní výlet, vypravíte se na misi vašeho života, ale i se pobavíte v lokálních trailech. Víc záleží na umění jezdce, kolo má limity, proto skákat dvoumetrový drop do kořenů na placku s takovým kolem není úplně dobrý nápad.

Modelové kolo je stále poměrně lehké. Zdvihy jsou někde kolem 120-130mm, trendy jsou kola 29”, má teleskopickou sedlovku, vpředu hrubší a vzadu jezdivější plášť , výkonější brzdy. Paradoxně nejoptimálnější kolo Pivot pro toto pojetí ježdění se jmenuje Pivot Trail 429


Trail

Trail – kategorie která mnoha jezdcům splívá s AM, ale je posunutá kousek ke sjezdovým vlastnostem. Robusnější konstrukce, zdvihy kolem 130-150mm a geometrie na které se také dobře šlape, ale priorita je zážitek v trailu. Silové šlapání ve stoje do kopce, už na něm nebude tak bez problémů jako na AM, ale agresivní sjezd trailu už konstrukce kola pobere elegantněji. Označení “Trail” poměrně jednoznačně poukazuje, k jakému typu ježdění bylo kolo primárně koncipováno. 

Modelové kolo má zdvihy kolem 140mm plus mínus, hrubější a odolnější pneumatiky na obou kolech, výkonější brzdy, teleskopickou sedlovku. Většinou jsou osazeny vzduchovými tlumiči, ale občas se objevují i pružinové. Rozměry kol jsou na jezdci. Standardem je jak zatím převažující 27,5”, tak 29”.

Krásným příkladem je Pivot Switchblade


EN – Enduro

EN nebo-li enduro je v dnešní době vlastně malé sjezdování. Kolo umožní po cestách vyjet na vrchol kopce, ale kdovíjaký zážitek to nebude. Ten začíná, až cestou dolů. Konstrukce kola je mimořádně odolná a zvládne veskrze vše od lehkého lesního trailu, přes alpské traily po některé DH tratě. Často se setkáte s tím, že kolo svými možnostmi dalece převyšuje možnosti jezdce :).

Modelové kolo má téměř sjezdovou geometrii, velmi odolné pneumatiky a výkonné brzdy. Teleskopická sedlovka je standardem. Tlumiče bývají jak vzduchové tak pružinové. Standardním rozměrem kol jsem hrubým odhadem půl na půl 29” i 27,5”.

Špičkovým endurokolem je Pivot Firebird 29.


DH – Downhill, sjezd ( plus FR – Freeride)

DH znamená downhill – sjezd. Sjezdové speciály. Kola s hlubokými zdvihy 180-210, pár převody a stabilní geometrií jen pro cestu z kopce. Nahoru se jezdí lanovkou, autem nebo na po svých s kolem za krkem. 

Modelové kolo má dvoukorunkovou vidlici, často pruživný tlumič, specifickou geometrii, nízko sedlo, nejodolnější pneumatiky i nejvýkonější brzdy a omezené převody. Kola 27,5”, 29” i kombinace – vepředu 29”, vzadu 27,5”. 

Super DH speciál je Pivot Phoenix 29.

FR – Freeride většinou vychází z DH kol, ale odpružení mají nastavené na velikánské skoky a dropy (seskoky), volné pedály, sjezdové pneumatiky a výkonné brzdy. Jsou sestavené pro masivní namáhání na velikých skocích a sjíždění volného terénu. 


Gravel

Gravel si lehce představíte jako cyklokrosové kolo. Vlastně jde o silniční kolo na rozbité silnice, štěrkovky a lehké lesní cesty. Má mohutnější pneumatiky, průměr kol 700c (jako favorit), kotoučové brzdy, často jednopřevodník a horskou kazetu vzadu. Ideálním příkladem je Pivot Vault


Fatbike

Fatbike poznáte ihed – mohutné pneumatiky. Původním záměrem bylo ježdění ve sněhu. Často je kolo neodpružené a většina celého kola se vizuálně točí kolem mohutných pneumatik, které se tolik neboří do sněhu. Vzorným příkladem budiž Pivot Les Fat.


Downcountry

Downcountry – vzhledem ke stále se formující podobě kategorie, která spíš dojela na to, že se „všechno musí škatulkovat a pojmenovávat“ to zatím nebudeme dramatizovat. Kategorie směřující více zábavy do elitního, nebo chcete-li velmi výkonostního pojetí ježdění. Tudíž taková kola hledejte mezi XC speciály, ovšem s vyladěnou geometrií, která jezdcům dramaticky saturuje zážitky z trailů směrem dolů. Klidně na to můžete použít PIVOT MACH 4SL.