Základní servis a údržba #1 – řetěz a převody.

Jarní základní kontrolu/přípravu/drobný servis by doma měl zvládnout každý. Je to pro vlastní dobro, dotyčného :). Něco stačí rozebrat, vyčistit, promazat, něco je dobré objednat. K tomu je dobrá praxe a ta přijde s tím, že si některé věci jednoduše začnete dělat sami.

První a samozřemá je čistota! K tomu vám perfektně poslouží účinný a ekologicky šetrný program na mytí kol od Juice Lubes. Článek čím a jak mýt kolo je zde.

Změřte řetěz!

Měrka není drahá, na každé takové je schéma, které vám řekne, kdy je řetěz OK a kdy už ne. Včasná výměna řetězu je levnější, než-li výměna kompletního pohonu. A pohon vydrží několik řetězů, pokud má dostatečnou péči. 

Kdy jste naposledy měřili řetěz? Pokud měrka propadne a na položenou otázku nemáte odpověď v tom smyslu, že asi nikdy, co máte “tohle” kolo, položte si další otázku. Jak staré je dotyčné kolo a kolik jsem na něm najezdil? Řetězy jsou dnes titěrné, obsluhují 11ti či 12ti rychlostní systémy. Už nesnesou jako ty, které vozili naši tátové na šestikolečku. Pokud je odpověď ohledně stáří kola například rok a nájezd byl tomu přiměřený, je možné, že bude stačit pouze vyměnit řetěz. Jak vybalancovat tuhle otázku si budete muset zjistit vy sami. Vy víte, kolik jste najezdili, jak, kde, v čem. Také nezjistíte den, kdy poprvé měrka propadne, takže asi nenajdete odpověď, jak moc už si řetěz do pastorků vytlačil svůj názor na váš šlendrián :). 

Možná se tedy ocitnete před dilematem – pouze řetěz nebo řetěz-převodník-kazeta – otazník.

Není-li byť laickým pohledem na zuby převodníku jasné, že s nimi je něco hodně v nepořádku, zkuste nejdřív řetěz. 

Zkraťte ho nýtovačem na stejný počet článků, jako předešlý. 

Nýtovačem nevytlačte celý nýtek, ale s citem jen potaď, dokud je na kraji článku a už jde vycvaknutím rozpojit. Poté uberte články, které přebývají, otočte nýtovač a zatlačte nýt zpět. věnujte tomu pozornost, aby nýt byl od pohledu správně na svém místě z obou stran článku. Rozhejbání zatuhlého místa možno provést rozumnou silou rozhýbáním do stran.

Pokud nový řetěz dělá neplechu na pastorcích – především těch, které obecně používáte nejčastěji, anebo na převodníku – kupte i kazetu a převodník. 

Při pravidelné kontrole řetězu vám kazeta a převodník přežije několik řetězů, za předpokladu včasné výměny řetězu. Nelze říci kolik přesně. Každý převodník a každá kazeta je jiná. 

Když už máme špinavé ruce, pozastavte se u kazety. Stahovák a bič jsou také relativně laciné nářadí a jako měrka se jedná o jednorázovou investici. Stáhněte kazetu, vyčistěte ořech a co zvládnete hadrem, či kartáčkem. Rozhoďte si kus čistého hadru nebo papíru celou kazetu, jak vám její konstrukce dovolí a tak, abyste prostou logikou zajistili její opětovné složení. 

Tím máte možnost dokonale vyčistit pastorky, kroužky mezi pastorky, ořech a zjistit jestli či jak moc je ořech otlačený od pastorků. Složení je jednoduché a kazeta bude jako nová. Mějte na paměti, že šmír s lubrikantem – řetězová špína – je dokonalá brusná pasta, která má zásadní vliv na trvanlivosti těchto komponent. Rozhoďte si čas od času kazetu tak jako tak. A i na kole jí mezi jízdama spolu s řetězem čistěte imrvére!

Jak v rámci možností předejít předčasnému opotřebení? Jednoduše čistotou. Klikejte si v průběhu čtení na dané produkty, vřele je doporučujeme, vylepší vám možnosti a eleganci procesu. Umožní dané ošetřit rychle efektivně a pokud možno se u toho nezadělat jako prase. Juice Lubes nabízí ucelenou řadu produktů, které vám umožní udržovat řetěz, převody i kolo perfektně čisté. K tomuto účelu nabízí pračku na řetěz, kartáčky na převody, kartáč na kazetu, účinnou (a k prostředí šetrnou) odmašťovací sílu i správné mazání do konkrétních podmínek.