ČÍM MAZAT ŘETĚZ – JUICE LUBES

Před mnoha lety, možná jako úplně první značku, jsme si vybrali britské Juice Lubes, protože si myslíme, že mají nejlepší cyklokosmetiku na trhu a navíc jsou cool. Pojďme ve stručnosti napsat, jak vybrat správné mazání na řetěz. 

Mazání řetězu se lehce podcení. Vypadá to jako primitivní činnost – je, ale to neznamená, že by se to mělo dělat blbě. Třeba olejíčkem na šicí stroje, když ten prevít řetěz začne skřípat. Řetěz je velmi přesný a namáhaný komponent, který není ušetřen vůbec ničeho. Ani bláta, ani prachu, ani jezdcovi scho/nescho-pnosti řadit správně a ve správnou chvíli. Samostantá kapitola je řazení a namáhání řetězu na e-biku. Oč jednodušeji se na něm jede do kopce a řadí, protože nohy “nejsou pod tahem”, o to smutnější příběh by vám mohl vyprávět řetěz o tom, jaká je realita.

To nejmenší co pro delší životnost a bezva funkcinalitu můžete udělat je zároveň to jediné a hlavně jednoduché – čistota a mazání. 


Příprava

Před každým mazáním důrazně doporučujeme řetěz vyčistit a to nejlépe “vyprat”. Použijte například pračku na řetěz Juice Lubes Chain Cleaner – BOSS. Spotřebujete méně prostředku, budete šetrnější k životnímu prostředí a především hadrem takhle řetěz nevyčistí ani prachem posedlá manžekla. Štětiny pračky se dostanou téměř všude a řetěz důkladně vydrbou.  Aby se čistý řetěz netočil na zaneřáděných převodech a kladkách, použijte kartáč na převody a mezi pastorky kazety ještě kazetový kartáč. Tím zajistíte, že řetěz před namázáním bude čistý a olej s nečistotou nevytvoří brusnou pastu, která vám bude v v tichosti devastovat převody. Nato řetěz vysuště, klidně hadrem nebo jednoduše počkejte, až vyschne.


Než se zamotáme do detailnějšího kategorizování prostředků a prostředí do niž jsou určeny, mějte na paměti základní dělení.

Přípravky k mazání řetězu jsou CHAIN JUICE. Základem jsou DRY a WET, pokročilejšími dále CERAMIC, VIKING a WAX. Každý má jiné vlastnosti. Nejzákladnější poučkou budiž: Je takový to normální sucho, kdy bláto v lesích moc není? Použijte DRY. Je normálně mokro, propršný týden nebo zcela apokaliptické podmínky, kdy se i aplikace na počasí hroutí? Použijte WET.

Ohledně DRY (nová receptura od roku 2020) – třebaže problematika mazání řetězu do sucha vypadá jednoduše, zdání může klamat. Prach ulpívá na všem, o to lépe na namazaném řetězu, kde v průběhu vyjížďky úspěšně vytvoří brusnou pastu. DRY je zjednodušeně řečeno dvousložkový. Jedna složka je nosič – ta dopravuje mazivo hluboko do řetězu, aby chránila a mazala uvnitř, kde je ho potřeba a neulpíval na povrchu. “Nosící” složka na bázi ethanolu se následně odpaří. Druhá složka, která byla dopravena dovnitř řetězu je mazivo a uvnitř dělá svou práci. 


Když je venku naopak hnusně, že by psa nevyhnal, déšť dešťuje , ale vy trpíte tou poruchou, že stejně vyrazíte na kolo – namažte na suchý odmaštěný řetěz modrý WET. Jako všechny ostatní maziva JL, obsahuje přísady, které odolávají extrémnímu tlaku, takže když jedete opravdu hranu, mazivo mezi čepy i v takových tlacích zůstane. Specifikem WETu jsou přísady, obsahující voděodolné aditiva. NEPOUŽÍVEJTE DO SUCHA! NALEPUJE SUCHÝ PRACH.


A nyní si popišme vlastnosti zbylých JUICE LUBES.

Často chceme mít řetěz namazaný imrvére. Takňák univerzálně. Do deště nebo sucha, stále namazaný a dlouho namazaný.  Takový je modrožlutý VIKING. Původně vznikal se silničářem Magnusem Backstedem na nevyzpytatelný a hlavně dlouhý závod Paris-Roubaix. Vyvynout mazivo, které si poradí s proměnlivým počasím a zároveň bude řadit i po sedmi hodinách brutální zátěže. Když Vikinga testoval Singletrack Magazine, označil ho za “svatý grál mezi lubrikanty”. Popisek Vikinga je delší než jeho životnost na řetězu při namazání. Vznikl do sucha i mokra, ale hlavně, aby na řetězu vydržel mnohem déle než běžná maziva. 


Mazání neprodlužuje jen trvanlivost řetězu a převodů, ale podporuje i kvalitu řazení. Mít namazaný řetěz, který zároveň řadí jako když práská je bezva. Specialitou JL přesně pro toto je mazivo CERAMIC. Zaručí ostré řazení a velmi odolnou vrstvu lubrikantu na řetězu. Keramické aditivum se chová tak, že na řetězu vytváří mikroskopickou vrstvu, strukturu, která výrazně omezuje kontakt kovu s kovem, a proto pokaždé lépe řadí a to i při záběru, kdy byste vůbec řadit neměli, ale když to uděláte, přehazovačka vyloudí zvuk, který kroutí nehty na nohou. Velmi polopaticky napsáno jde o to, že se řetěz po pastorcích mnohem hladčejí přesouvá. Chain Juice Ceramic také výrazně zvýší životnost komponentů a chrání proti korozi. Je nejvhodnější pro použití od úplně suchého do mírně vlhkého počasí. Hodně ouzkoprse se dá napsat, že CERAMIC je požehnání pro silničáře, gravelisty a tak.


Chain Juice WAX (přepracovaná receprura od r.2021) je tajemstvím čistého, suchého a přesto dokonale promazaného řetězu. Něžňoučkého řazení ve všech, kromě těch nejhnusnějších podmínek. Nejlépe ho používat spolu s krátkými rukávy, slunečními brýlemi a pod modrou oblohou, ale nezklame ani, když se trail nečekaně v kaši změní. Zapomeňte všechno, co víte o voskových lubrikantech, Juice Lubes Wax je zcela jiný příběh! Nanesení vosku vyžaduje malinko víc trpělivosti, než mazání normálním mazivem, ale jakmile pronikne hluboko do vašeho řetězu, zajistí vám nejhladší, nejtišší a nejdelší mazání. Nelepí, nezanáší řetěz naopak – řetěz je skvěle čistý a strašně dlouho v řetězu vydrží.